Blekinge i februari

Hej!
Här kommer mitt första blogginlägg. En blogg som kommit till för att hålla er informerade om vad jag och mina kollegor gör, vara en plats där vi kan dela med oss av viktig information och en plats för personliga reflektioner.
Jag har nu arbetat i 71 arbetsdagar och haft cirka 170 möten. På en ganska kort tid har jag lärt känna många nya personer och företag. Bilden av Blekinge och de företag som arbetar inom besöksnäringen (inte alla givetvis) växer fram.
Som företag inom Blekinges besöksnäring tycker jag att ni skall känna er stolta över vad ni gör och hur mycket pengar som ni genererar. 1,9 miljarder är ansenlig summa som kan jämföras med Gotlands 1,4 miljarder och Kalmars 3,2 miljarder. Självklart skall vi försöka höja den summan, eller hur? Turistkronan i Blekinge fördelar sig så här: Logi 17%, Livsmedel 12%, Restaurang 22%, Transport 14%, Shopping 23% och Aktiviteter 12%. Det stämmer rätt väl med rikets fördelning utom på en punkt och det är login där riket har en fördelningsprocent på 30. Det är något som vi kan fundera på varför det är så? Jag kommer framöver att ge er mer statistik då jag tycker att det är en viktig del av hur vi skall bedriva vårt framtida arbete.
Just nu arbetar vi vidare med Johan Graffman AB och den process som bland annat skall leda fram till hur vi kan organisera och finansiera Blekinges besöksnäringen efter att projektet ”Attraktionskraft Blekinge” avslutats. Både referens- och strategigrupper har jobbat hårt och snabbt. Nu är det snart dags för de olika arbetsgrupper som skall arbeta med marknadsplan, produktutveckling, implementation samt organisation och finansiering att ta vid. Innan det arbetet kommer igång skall vi bland annat stämma av med vårt Advisory Board den 28:e februari och ha en extra halvdag med strategigruppen den 11 mars så att vi känner att vi är på rätt väg. Vi arbetar för att ta arbetet i mål i maj 2013.
Vi håller på att ta fram en film om Blekinge utan speakertext som vi kan ha med på exempelvis mässor och vid möten med researrangörer. Terje och jag åker till ITB i Berlin den 5 mars och även till Düsseldorf 22-23 april för att sälja Blekinge. Till Düsseldorf kommer också Louise Carlberg med från Marinmuseum i Karlskrona. Louise kommer att sitta vid eget bord och uteslutande sälja sin produkt.
Till sist passar jag på att påminna om turistchefsmötet den 1 mars klockan 9.00 i Ronneby. Jag återkommer om mötet som jag nämnt och som skall vara efter ordinarie möte då jag fått det bekräftat.
Tänk på att det inte går att låna tid av framtiden!

Hälsningar!
Leif Wictorén

Kommentera

