Blekinge i mars & en blick framåt

Mars är en tid med två mässor som många inom besöksnäringen åker till, ITB i Berlin och TUR i Göteborg. Från Blekinges sida så far Terje Pedersen och jag till Berlin för att sälja Blekinge. Vi har bokat upp ett flertal möten och av erfarenhet vet vi också att det blir många spontanmöten. Med oss har vi bland annat en ny film om Blekinge, filmer från några av våra besöksmål och faktablad som vi hoppas skall väcka intresse och generera affärer.

TUR-mässan i Göteborg har fört en tynande tillvaro de senaste åren och allt fler destinationer har dragit sig ur eller minskat ner sina monterytor. I år har en hel del förändringar skett och det skall bli spännande att se vad det inneburit. Oavsett det så har TUR varit en plats för möten och affärer och kommer säkert att så förbli om förändringarna faller väl ut och den nya konsumentmässan i Kista inte blir en succé.

Vårt arbete för en gemensam turismstrategi går framåt med stora kliv. Vi har sedan mitten av december genomfört 6 referensgruppsmöten, 3 strategiseminarium, haft dialogmöten med näringen och gjort en webbenkät, tagit fram kärnvärden, vision, varumärkeslöfte m.m. Tempot är högt och det var spännande att stämma av vad vi gjort med vårt Advisory Board nu i veckan.  Det känns skönt att konstatera att de tycker att vi är på rätt väg och vi fick ett bra betyg. Vi beslutade också att vi skall göra ett annorlunda och gemensamt arbete den 26 april. Bocka av den dagen i kalendern. Inbjudan kommer till en kreativ dag där du har möjlighet att vara med och bland annat forma handlingsplaner i realtid.

Under april kommer också fyra grupper att arbeta med marknadsplan, teman, implementering, organisation och finansiering. För till sommaren skall vi ha:

?         Reviderat och kompletterat Blekinges turismstrategi från 2009

?         Tydliggjort Blekinges turistiska profil och position

?         Tagit fram ett skarpt förslag till organiseringoch finansiering av turismen i Blekinge

?         Initierat tematiska nätverk för produktutveckling

?         Tagit fram en marknadsplan och struktur för densom säkerställer transparens

?         Tagit fram en realistisk implementeringsplan

Jag håller också på att titta över hur mycket pengar som investeras i besöksnäringsrelaterade projekt och hur stora privata/statligainvesteringar som görs och gjorts. Det jag kommit fram till hittills är attLänsstyrelse, Region Blekinge och Leader Blekinge tillsammans har fördelat projektmedel för 27 268 682 kr. Summan avser de senaste två åren för Länsstyrelse & Region Blekinge, Leader Blekinges summa är för perioden 2008 och framåt.

De privata/statliga investeringar som gjorts avser somlängst fem år tillbaka i tiden och uppgår till 1 888 868 682 kronor. Och då är jag inte klar med kartläggningen! Jag har exempelvis inte räknat in vad våra kommuner lägger på destinationsutveckling, marknadsföring och mottagning.

Varför gör jag det här? Jo jag tycker att det är viktigt att få en uppfattning om vilka investeringar som görs och om vi kan nyttja de projektmedel som fördelas på ett bättre sätt.

Har ni produkter som ni vill sälja i vår gemensamma försäljnings- och informationskanal så kontakta er lokala turistbyrå. Vi kommer att lägga mycket energi på att skapa en ny webbportal och att marknadsföra den. Arbetet går igång nu under mars 2013. Vår nya tekniske arrangör, Nordic Travel, gör också allt för att alla produkter skall bli säljbara så fort som möjligt. Tänk på att det inte kostar något att ha din produkt säljbar på våra visitadresser. Kostanden kommer först då din produkt säljs och du får betala en låg provision.

Mina närmaste veckor tillbringar jag i Tyskland och Österrike. Först är det ITB-mässan som jag skrev om i början. Sen åker jag vidare till S:t Anton för en veckas skidåkning.

Jag önskar er trevliga veckor och fler soliga dagar.

Jag vill också passa på att tacka alla som lagt både tid och engagemang i vårt turismstrategiarbete. Det har varit högt till tak, mycket klokskap, energi och mycket att imponeras av.

Till sist! Vår gemensamma Blekingebroschyr är klar och har lämnat tryckeriet. Gå in på www.regionblekinge.se och ladda ner länken till vår bläddbara PDF. Lägg ut länken på era egna visitadresser. Anmäl er också till de kunskapshöjande aktiviteter som startar inom kort. Kontakta Malin Svensson på telefon 0455 – 32 20 55 så får du veta mer.

Leif Wictoren

Länsturismchef

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s